'The best way to take care of the future, is to take care of the present moment.'

Thich Nhat Hanh

Mindfulness voor aanstaande mama's

Zwanger zijn en een kindje krijgen is een waanzinnige, mooie en levensveranderende ervaring. Er is zoveel om over na te denken, je op voor te bereiden, je op te verheugen en je zorgen over te maken. Voor zowel (aanstaande) moeders en vaders genoeg reden om wat meer aandacht te besteden aan zichzelf (en elkaar!), wat vaker een moment te nemen om te pauzeren, in 'het nu' te zijn en even niets te 'moeten'.

Het is heel normaal om tijdens een zwangerschap wat meer stress te ervaren, je iets meer zorgen te maken of somberheid te ervaren. Door de hormonen in het vrouwelijk lichaam verandert ook de manier waarop je emoties ervaart, soms kunnen die heviger zijn of soms is het misschien niet helemaal duidelijk waar emoties precies vandaan komen. Je hebt misschien andere behoeften dan eerst en vooral voor de vrouw kan het leven er plotseling behoorlijk anders uit gaan zien. Dit kan ook zorgen voor veranderingen binnen de relatie met de partner. Soms begrijp je elkaar minder goed of heb je misschien meer irritaties dan normaal. Het hoort er allemaal bij.

Mindfulness is een manier om je bewust te worden van wat er speelt, hoe je je voelt en waar je behoefte aan hebt.  Mindfulness betekent dat je aandacht besteedt aan wat er nú op dit moment gebeurt, wat je denkt en voelt. Door dit te doen en te oefenen, laat je je minder leiden door automatische (negatieve) gedachten en patronen. Je kunt met verschillende situaties omgaan vanuit een houding van acceptatie en rust. Hoewel sommige mensen denken dat het zweverig is, is het juist heel erg 'down to earth'.

Mindfulness tijdens de zwangerschap is erop gericht:​

  • Om meer te kunnen ontspannen en meer in het moment te leven

  • Om minder te luisteren naar je innerlijke criticus en meer zelfcompassie te ontwikkelen

  • Je bewuster te worden van wat je belangrijk vindt en daarnaar te handelen

  • Om beter om te gaan met stress, angst of somberheid

  • Om te gaan met pijn tijdens de bevalling

Wat leer je in de cursus?

In deze cursus voor moeders en/of stellen leer je hoe je met meer rust en acceptatie om kunt gaan met wat je allemaal tegenkomt  tijdens de zwangerschap, de bevalling en na de geboorte van je kindje. Door bewust en op vriendelijke wijze om te gaan met je ervaringen kun je meer genieten van de kleine momenten en beter omgaan met stress. Je weet beter wat je wel en niet wilt, je kunt bewustere keuzes maken en met meer vertrouwen de geboorte en de periode daarna tegemoet gaan.

 

Tijdens de sessies oefen je met verschillende meditaties. Je leert de aandacht te richten op het lichaam, de adem, je gedachten en gevoelens. Je krijgt meditaties om ook thuis mee te oefenen. Onderwerpen die te maken hebben met zwangerschap en bevalling komen aan bod, zoals hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, hoe om te gaan met verandering, onvoorspelbare gebeurtenissen, emoties en het omgaan met pijn tijdens de bevalling. 

Praktisch:

  • 5 sessies van ca 1 uur en 45 minuten

  • Prijs: €250,- p.p.

  • Aandacht voor thema's als: bewustzijn van het lichaam, omgaan met stress en angst, de bevalling, na de geboorte.

  • Hand-outs en audiobestanden voor thuis

Privé cursus en coaching

Heb je liever een privé cursus samen of alleen? Zijn er bepaalde dingen die spelen en waar je graag extra aandacht aan wilt besteden? Dan is er de mogelijkheid voor een privé cursus of losse coachingssessies. We kunnen dan wat meer stilstaan bij persoonlijke en specifieke ontwikkelingen die spelen. Een privé cursus aan huis kost €500,- voor één persoon en €650,- voor twee. Losse coaching sessies zijn ook mogelijk.

Volgende cursus start wo 11 september

10:15-12:00, A'dam Centrum, locatie t.b.a.

Tessa Kardoes | tessa@balancedminds.nl|  + 31 6 24 23 40 76| Amsterdam