Wat is mindfulness?

Mindful zijn is aandacht hebben voor wat je doet, voelt en denkt. Je bent je bewust van je ervaringen op dit moment, zonder ze te veroordelen. Dit klinkt gemakkelijk maar is niet zo vanzelfsprekend.

We zijn altijd ‘onderweg’. Is het niet het uitvoeren van onze drukke dagprogramma’s dan is het wel in ons hoofd. Vaak zijn we in gedachten verzonken over het verleden of de toekomst. Op deze manier zijn we niet helemaal aanwezig in het hier en nu, voor onszelf en voor anderen. Vanuit dit verminderde bewustzijn reageren we vaker met automatische reacties en ingesleten gedragspatronen die niet behulpzaam zijn.

Bewust leven en bewust kiezen

Met mindfulness exploreer je ál je ervaringen met een open, milde houding. Je stelt je open voor zowel het prettige als het onprettige. Wanneer je aandacht hebt voor wat je ervaart weet je beter wat je nodig hebt en ben je beter in staat om keuzes te maken die passend en behulpzaam zijn. Je reageert minder vanuit impulsen. Wanneer je mindfulness beoefent, voed je een aantal kwaliteiten zoals geduld, vertrouwen en mildheid, die kunnen helpen om beter met moeilijke situaties om te gaan. De beoefening bestaat uit meditatie, oefenen met aandacht in het dagelijkse leven en reflectie.

 

Hoe mindful ben jij? Doe de test:

http://www.vonkzelfbepaling.nl/testen/

Wetenschappelijk bewezen

Uit vele wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat mindfulness kan bijdragen aan een hogere kwaliteit van leven, verbeterd cognitief functioneren en een vermindering van klachten als vermoeidheid, somberheid, angst, stresssymptomen en chronische pijn.

Meditatie en het brein​

Mindfulness en meditatie zijn krachtige, eeuwenoude en inmiddels wetenschappelijk bewezen methoden die een goede mentale en fysieke gezondheid bevorderen. 

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat vanaf 10 minuten mediteren per dag al veranderingen in het brein te zien zijn die geassocieerd worden met beter functioneren zoals meer focus, een beter geheugen, een kleinere angstrespons en grotere mate van zelfregulatie. Andere bevindingen zijn dat mensen die regelmatig mediteren meer verbondenheid met anderen ervaren, meer (zelf)compassie en empathie en dat zij zich gelukkiger voelen. 

Wat is zelfcompassie?

Zelfcompassie is een vorm van vriendelijkheid naar jezelf. Compassie is een belangrijk onderdeel van mindfulness. Het gaat er niet alleen om dat we leren aandacht te geven aan onze ervaringen maar ook dat we op een vriendelijke manier naar die ervaringen kunnen kijken. Vriendelijkheid naar anderen vinden we vanzelfsprekend. Maar wanneer we het zelf moeilijk hebben, de zaken niet onder controle hebben, reageren we daar vaak heel anders op. Vaak voelen we ons beschaamd en hebben we kritiek op onszelf. ‘Wat is er mis met me?’, ‘Waarom kan ik het niet aan?’, ‘Waarom ik?’. We veroordelen onszelf en gunnen onszelf niet de rust of pauze om weer op adem te komen. Zelfcompassie betekent dat je op dit soort momenten vriendelijk en zorgzaam voor jezelf bent. In plaats van jezelf extra druk op te leggen en daarmee de dingen nog zwaarder te maken, reageer je op een warme en begripvolle manier op worstelingen en inzinkingen. Wanneer het goed gaat met jezelf heb je ook meer ruimte en energie over voor anderen.

Doe de zelfcompassietest: 

http://www.vonkzelfbepaling.nl/testen/

“The future that we want - this is it. This is the future of all the previous thoughts you've ever had about the future. You're in it. You're already in it. What is the purpose of all this living if it's only to get some place else and then when you're there you're not happy anyway, you want to be some place else”

Jon Kabat-Zinn

Tessa Kardoes | tessa@balancedminds.nl|  + 31 6 24 23 40 76| Amsterdam